המושבניקים

בעבר הלא רחוק מושב היה שם נרדף לחיים של עבודה קשה בחקלאות והמושבניקים הצטיירו כאנשים מסוקסים שקמים בארבע לפנות בוקר כדי לחלוב את הפרות או לקטוף תפוזים. כל זה משתנה בעשור האחרון כשלאט לאט כובשים את המושבים עירוניים גמורים, אנשים שעובדים במשרדים ממוזגים ונהנים לחזור הבייתה לשקט הכפרי.

מי שרוצה להתעורר בבוקר לקול ציוץ הציפורים ולא לרעש התנועה, מי שרוצה לגור בבית שאפשר לצאת ממנו יחפים ישר לדשא,בית במושב הוא המקום המתאים לו. בשנים האחרונות, מתאכלסים המושבים הסמוכים לרעננה, כפר סבא והרצליה בעובדי הייטק אשר רכשו נכסים במושבים הללו. המושבים הסמוכים לתל אביב כבר מזמן נהפכו למעין פרבר של העיר הגדולה, וכך קורה גם למושבים מדרום, אלא הסמוכים לראשון לציון, רחובות וסביבותיהן. לישראלים שחוזרים לארץ אחרי שהות של שנים בחו"ל, מזכירים המושבים את פרברי הערים הגדולות בארצות הברית ובאירופה.

ויש ערך מוסף לבית במושב. המושבניקים החדשים לא הרסו את מרקם החיים שמצאו, להיפך, הם משתלבים בו והוא חלק ממה שמושך אותם למקומות הללו. מבחינה חברתית, המושבים הם מעין שמורת טבע של ארץ ישראל הישנה והטובה. מי שרוצה יכול להשתלב בוועד המקומי ולדאוג לטיפוח הסביבתי או להצטרף לוועדת תרבות ולתכנן את החגים המשותפים במידה וברשותו בית במושב.

איפה עוד אפשר לנהל חיים עצמאיים לגמרי ויחד עם זאת ליהנות מהקהילתיות של המושב? איפה עוד יכולים הילדים לנהל חיי חברה עצמאיים מגיל צעיר מאד משום שהם אינם תלויים בהורים שיעזרו להם לחצות את הכביש, יביאו ויחזירו אותם?

יתרון חשוב נוסף הוא מערכת החינוך. בתי הספר ומוסדות החינוך נראים אחרת לגמרי במקום שבו כולם מכירים את כולם. אלה בתי ספר קטנים, מושקעים ואכפתיים. לרוב, הכיתות קטנות יותר והמורים מכירים את הילדים לא רק מהכיתה אלא הם פוגשים אותם גם כשהילדים נוסעים באופניים ברחבי המושב או הולכים לקנות ארטיק במכולת. מנהל בית הספר מכיר את ההורים לא רק מהשיחה שעורכים בבית הספר בתחילת שנת הלימודים, אלא הם שכנים והוא יודע במה הם עובדים ומהם תחביביהם. לא פלא שמעורבות ההורים בבתי הספר גבוהה.

בנחלות הגדולות, המשתרעות על חמישה דונמים ויותר, מתיישבים כיום מי שיכולים להרשות לעצמם להשקיע במקום שבו יוכלו להקים שניים או שלושה בתים, לבנות בריכה או להקים חוות סוסים.

במשקי העזר – שטחי אדמה של דונם אחד או יותר – שבשנות החמישים הוקצו כמושבים לעובדי ציבור – מתיישבים כיום אמנים, מטפלים ובעלי מלאכה. אלה מקומות פרטיים שאפשר להקים בהם קליניקה או סטודיו במחיר שכמותו אין בעיר. וישנן

כמובן השכונות החדשות שמוקמות ברבים מהמושבים, שבהן אפשר להקים בית חלומות במושב על שטח חצי דונם ועוד יישאר מספיק לדשא ולחקלאות של סוף שבוע. השלווה בחינם

כתבות שיעניינו אותך

המושבניקים

בעבר הלא רחוק מושב היה שם נרדף לחיים של עבודה קשה בחקלאות והמושבניקים הצטיירו כאנשים מסוקסים

קראו עוד..